اخبار
title

جبران کمبود ورق در بازار فولاد با راه اندازی کارخانجات نورد سرد و گرم صنایع فولاد شهریار تبریز

۲۴ آذر ۱۴۰۲
جبران کمبود ورق در بازار فولاد با راه اندازی کارخانجات نورد سرد و گرم صنایع فولاد شهریار تبریز

صنعت فولاد یکی از صنایع مهم و کاربردی است که از آن به‌عنوان «صنعت صنعت‌ساز» هم یاد می‌شود، اما این صنعت هم مثل دیگر صنایع با مشکل تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند با این تفاوت که تبعات کمبود مواد اولیه برای صنایع مادر به مراتب سنگین‌تر از سایر بخش‌های تولید خواهد بود به همین دلیل نیازمند توجه جدی به معضل کمبود مواد اولیه صنایع فولادی بسیار حائز اهمیت است.طی سال‌های گذشته تاکنون به دلایل نامتوازن بودن توسعه‌های انجام شده در زنجیره تولید فولاد و همچنین توسعه‌ی زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی صنایع مختلف تولیدی، صنعت فولاد با چالش‌های متعددی از جمله تامین مواد اولیه، برق و گاز رو به رو بوده است. در این میان اگرچه کمبود مواد اولیه یکی از دغدغه‌های مهم صنایع فولادی است و تلاش‌های بسیاری هم برای رفع آن صورت گرفته اما این معضل برای آینده‌ی نه چندان دور تهدید بزرگی محسوب می‌شود. علت اصلی معضل کمبود مواد اولیه در این صنعت، ورود خصولتی ها به چرخه تولید فولاد می‌باشد. بررسی بازار فولاد در دهه گذشته نشان از کمبود چند میلیون تنی انواع ورق به ویژه ورق گرم در کشور می دهد و این کمبود سبب شده تا در برخی سال ها از طریق واردات و خارج شدن ارز از کشور این مشکل حل شود و یا در برخی از سیاست گذاری ها صنایع پایین دستی بدلیل عدم تامین ورق به عنوان مواد اولیه خود با تعطیلی یا کار با ظرفیت خیلی پایین محکوم شوند..

گروه صنعتی پارس ساختار با توجه به روند رو به افزایش بازار مصرف داخلی ورق ، به خصوص برای محصولات کیفی و تأمین مطلوب ورق ورودی خط تولید ورق گالوانیزه موجود، شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز، احداث کارخانجات نورد سرد این شرکت را در زمینی به مساحت 54 هزار متر مربع و زیربنای حدود 30 هزار متر مربع با مجموع سرمایه گذاری ارزی و ریالی بیش از 10 هزار میلیارد ریال از اول سال 1400 شروع کرده است.

طرح توسعه کارخانجات شرکت فولاد شهریار تبریز برای احداث 7 خط تولید مدرن و پیشرفته اکنون با پیشرفت مطلوب در حال انجــام است که در کنار دیگر طـرح‌های مربوط به تکمیـل زنجیـره تولیـد در گروه صنعتی پارس ساختار به عنوان نماد خود باوری صنعت است.

جایگزین کردن محصولات فولادی صنعتی با ارزش افزوده بسیار بالا در خطوط تولید، به روز کردن فناوری‏های خطوط تولید فولاد و بکارگیری نیروهای متخصص و متعهد، کاهش بروکراسی احداث و تامین مالی از مهمترین ارکان توسعه در شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز به شمار می‏روند.

ورق سرد نورد شده تولیدی این مجموعه یکی از محصولات استراتژیک صنعت فولاد می باشد که عمده کاربرد آن در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی و سایر صنایع تولیدی خواهد بود.

 

طرح توسعه کارخانجات شرکت فولاد شهریار تبریز ، با برنامه ریزی برای احداث 7 خط تولید مدرن و پیشرفته، متشکل از:

1 – خط نورد سرد ورق های فولادی Reverse شش غلطکه:

Hi-Cold Rolling Mill-TYPE 1450-1000 m/min Speed6 با ظرفیت 250 هزار تن در سال با توان تولید انواع ورق های روغنی تا ضخامت 18 / 0 میلیمتر و انواع ورق های فول هارد.

 

2 – خط اسیدشویی ورق گرم Push Pull Pickling Line به ظرفیت 500 هزار تن در سال.

 

3 – خط بازیافت اسید Acid Regeneration Plant مطابق شرایط زیست محیطی با ظرفیت 2500 لیتر در ساعت.

 

4 – خط آنیل و باز پخت ورق های سرد نورد شده Bell Annealing Furnace با ظرفیت 300 هزار تن در سال.

5 – خط الکتروکلینینگ ورق Electrical Cleaning Line ورق های سرد با ظرفیت 260 هزار تن در سال.

6 – خط نورد اسکین پاس و تمپرمیل Skin Pass Mill/Temper Mill برای کسب کیفیت مطلوب ورق های سرد خاص.

7 – خط تنشن لولینگ و تریمینگ Tension Leveling/Trimming Line ورق های سرد.

 

در حال اجرا است.

با راه اندازی فاز نخست این کارخانجات که الان در مرحله نصب تجهیزات می باشد برای بیش از 500 نفر به صورت مستقیم و تعداد بیشتری به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

واحد نورد سرد جهت تولید کلاف ورق سرد به ظرفیت 250 هزار تن در سال در محل کارخانه گالونیزه موجود احداث نماید. از 250 هزار تن ورق تولیدی 100 هزار تن آن در خط گالوانیزه مصرف گشته و 150 هزار تن بقیه پس از انجام عملیات تابکاری و بالا بردن کیفیت سطح ورق مستقیما به بازار مصرف عرضه می گردد.

همچنین به موازات این طرح عملیات احداث کارخانجات نورد گرم این گروه نیز تحت شرکت ذوب نورد توانارام در کنار پروژه نورد سرد در شهرک صنعتی آخولا تبریز در حال اجراست تا با تولید ورق‌‌های روغنی که به‌‌شدت در کشور کمبود داریم، علاوه بر تامین مواد اولیه خط نورد سرد خود، بخشی از نیاز بازار داخلی و منطقه را نیز تامین نماید.

 

 

گفتنی است شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز وابسته به گروه صنعتی پارس ساختار به عنوان اولین شرکت تولید کننده ورق های گالوانیزه شمالغرب کشور در شهرک صنعتی آخولا احداث گردید.

هم زمان با عملیات احداث پس از انجام مطالعات و بررسی های لازم، جدیدترین دانش فنی درخصوص تولید ورق های گالوانیزه ضخیم انتخاب و اقدام به تهیه، مونتاژ و نصب ماشین آلات مربوطه گردید.

ویژگی ماشین آلات این خط تولید، امکان انجام عملیات گالوانیزاسیون پیوسته به روش غوطه وری گرم بر روی انواع ورق به ضخامت های 4/0 تا 5/3 میلی متر را میسر می سازد.

شرکت صنایع فولاد شهریار تبریز با عنایت به امکان تولید ورق های گالوانیزه گرم در ضخامت های مختلف و بهره مندی از بهترین کیفیت و استانداردهای روز دنیا، علاوه بر تامین نیاز داخلی در بازارهای صادراتی نیز نقش پررنگی دارد.

موقعیت استراتژیک این کارخانه در منطقه شمالغرب کشور و همجواری با کشورهایی همچون ترکیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان، نخجوان و گرجستان امکان صادرات محصولات به این بازارها را به راحتی امکان پذیر کرده است.

تامين بخشی از نياز صنايع کشور و منطقه، در زمينه توليد انواع ورق های پوشش دار

راه اندازی و توليد انواع ورق های سرد و روغنی با گريدهای متنوع از ضخامت 18/0 تا 3 ميلی متر مورد استفاده در صنايع پايين دستی

صـادرات محـصـولات با بـهترين کـيفيت بـه مشتريان خـارجـی بـويـژه کـشورهای همسـايـه در غـرب و شمالغـرب کشـور

از دیگر اهداف و چشم انداز های این شرکت فولادی وابسته به گروه صنعتی پارس ساختار می باشد.